Achtergrond:
De Stichting Taalgilde ’s-Hertogenbosch is een geheel uit vrijwilligers bestaande organisatie die zich als hoofdtaak gesteld heeft de spreekvaardigheid van het Nederlands te bevorderen van anderstaligen die zich in Nederland hebben gevestigd, c.q. zullen gaan vestigen.
Zij zoekt daartoe vrijwilligers die als een-op-een coach gedurende 1 tot 1,5 uur per week individueel in gesprek gaan met deelnemers, de taalmaatjes. De deelnemers zijn afkomstig uit allerlei landen, meestal als asielzoeker hier gekomen, soms ook als economische immigrant. Vaak moeten zij voldoen aan de inburgeringsplicht en hebben daartoe officiële taallessen bij instituten als het Koning Willem 1 College of een andere aanbieder. De oefeningen in spreekvaardigheid zijn erop gericht de zelfredzaamheid van de taalmaatjes te vergroten en hen zo een weg te bieden tot zelfstandig functioneren in de Nederlandse maatschappij.
De contactpersonen vrijwilliger van het Taalgilde voeren intakegesprekken met zowel vrijwilligers (taalcoaches) als deelnemers (taalmaatjes) en proberen op grond van de tijdens die gesprekken verzamelde informatie een zo goed mogelijke koppeling tot stand te brengen tussen taalcoach en taalmaatje.
Ondersteuners (zelf ook als taalcoach werkzaam) functioneren als tussenpersoon tussen 10-15 taalkoppels en de contactpersonen vrijwilligers van het Taalgilde. Zij zijn een eerste aanspreekpunt voor de taalkoppels wanneer er vragen of problemen zijn.
Klachtenprotocol:
Wanneer een vrijwilliger of een deelnemer een klacht heeft over de behandeling door het Taalgilde, dat kan zijn door een taalcoach, een contactpersoon vrijwilligers, een taalmaatje of een ondersteuner, kan hij/zij die klacht indienen bij het bestuur van het Taalgilde. Dit kan via een mail naar
Het bestuur zal binnen een termijn van uiterlijk 7 dagen een bevestiging van ontvangst van de klacht sturen aan de betrokkene.
Daarnaast zal het bestuur de verantwoordelijkheid op zich nemen de klacht nader te onderzoeken.
Binnen 6 weken of zoveel eerder als mogelijk is zal het bestuur in een schriftelijke reactie (e-mail) reageren op de klacht en haar bevindingen aan de indiener meedelen.