Vrijwilligersbeleid Taalgilde Den Bosch

De visie/missie van het Taalgilde

De doelstelling van het Taalgilde is het overdragen van kennis, ervaring en vaardigheden op het gebied van Nederlandse taal door de aangesloten vrijwilligers (taalcoaches) aan volwassenen die daar behoefte aan hebben.

Het Taalgilde is een organisatie die volledig draait op vrijwilligers.

Tussen de 80 en 100 vrijwilligers bezoeken wekelijks als taalcoach een of meerdere taalmaatjes.

Het Taalgilde maakt deel uit van het Bossche Digi-Taalnetwerk; hierdoor is de focus op taal versterkt en zijn de mogelijkheden tot samenwerking met andere aanbieders vergroot.

Het Taalgilde kent de volgende uitgangspunten:

  • de taken sluiten aan bij de capaciteiten en de interesses van de vrijwilliger
  • vrijwilligers werken binnen de doelstelling van het Taalgilde
  • vrijwilligers krijgen begeleiding en ondersteuning bij het uitvoeren van hun taken
  • vrijwilligers worden betrokken bij zaken die van belang zijn voor hun vrijwilligerswerk
  • vrijwilligers zijn tijdens het uitoefenen van het vrijwilligerswerk verzekerd (zie verzekering)
  • zowel de vrijwilligers als het Taalgilde houden zich aan de gemaakte afspraken
  • vrijwilligers staan geregistreerd bij het taalgilde in het registratiesysteem MATCH
  • Taalgilde houdt zich aan de AVG-regelgeving

Het werven van vrijwilligers

Werving

Vrijwilligers verdienen het om op de juiste plek terecht te komen, waar ze hun kwaliteiten optimaal kunnen inzetten en waar ze met plezier naartoe gaan. De werving van vrijwilligers geschiedt via diverse kanalen.

Op de website van het Taalgilde worden interne vrijwilligersvacatures geplaatst. Daarnaast wordt er ook gebruikgemaakt van werving via diverse netwerken, samenwerkingspartners, vrijwilligersorganisaties, sociale en lokale media.

Wanneer een vrijwilliger zich na de werving meldt voor vrijwilligerswerk, volgt de aanmeldingsprocedure.

Aanmeldingsprocedure

De aanmeldingsprocedure van nieuwe vrijwilligers is vastgelegd. Dit is voor iedere vrijwilliger hetzelfde. Er wordt gestart met een intakegesprek met een van de coördinatoren. Dit gesprek heeft als doel om met elkaar kennis te maken, verwachtingen van zowel de vrijwilliger als de organisatie uit te spreken en afspraken te maken over inzet.

Afwijzing voor vrijwilligerswerk

Soms kan het zijn dat na het intakegesprek de vrijwilliger en coördinator besluiten niet met elkaar verder te gaan. Wanneer dit een besluit is vanuit de coördinator wordt deze boodschap onderbouwd doorgesproken met de vrijwilliger.

Afspraken

Bij het intakegesprek kunnen de bemiddelaar en nieuwe vrijwilliger de volgende punten bespreken:

  • Informatie over doelstellingen en werkwijze van het Taalgilde
  • Informatie over de werkzaamheden van de vrijwilliger
  • Motivatie en beschikbare tijd van de vrijwilliger
  • Capaciteiten, interesses en vaardigheden van de vrijwilliger, die van belang kunnen zijn voor het uitoefenen van zijn specifieke taak
  • Afspraken/gedragsregels binnen de organisatie waar de vrijwilliger zich aan moet houden
  • Randvoorwaarden zoals trainingen etc. die worden geboden
  • De afspraken tussen de vrijwilliger en de organisatie worden vastgelegd in een schriftelijke overeenkomst (vrijwilligersovereen-komst) waarin de onderlinge afspraken zijn opgenomen. Deze overeenkomst wordt door beide partijen ondertekend. Ieder krijgt een exemplaar
  • Contactmoment (minimaal één uur per week met een duur van één jaar), vakantie-afspraken
  • Uitwisseling contactgegevens. Zie privacyreglement op de website van het Taalgilde
  • Kennismaking vrijwilliger en taalmaatje. De coördinator en/of ondersteuner koppelt de vrijwilliger aan een taalmaatje
  • Bij ziekte afmelden bij de coördinator en/of ondersteuner

Begeleiding

Het Taalgilde biedt elke vrijwilliger begeleiding. Dit gebeurt door een coördinator of ondersteuner van het Taalgilde. Hierdoor wordt de vrijwilliger in staat gesteld om de werkzaamheden op een prettige en optimale manier uit te voeren.

De coördinator is verantwoordelijk voor de begeleiding en ondersteuning. Deze begeleiding kan individueel of groepsgewijs plaatsvinden.

De taak van de vrijwilliger

  • Oefenen van het spreken van de Nederlandse taal door een wekelijks contact (minimaal één uur per week met de duur van één jaar) tussen de taalcoach en het taalmaatje door middel van een-op-een contact
  • Ondersteunen docenten van het Koning Willem 1 College tijdens de taallessen

Deskundigheidsbevordering

Het Taalgilde biedt:

  • Een jaarlijkse bijeenkomst over een inhoudelijk thema
  • Het aanbod van Het begint met Taal
  • Trainingen van de vrijwilligersacademie
  • Ondersteuning van het Bossche Digi-Taalnetwerk

Verzekering

In principe zijn alle vrijwilligers, werkzaam voor het Taalgilde, bij de gemeente ‘s-Hertogenbosch verzekerd. Dit betreft een uitgebreide verzekering tegen ongevallen, schade aan persoonlijke eigendommen, aansprakelijkheid en rechtsbijstand via Centraal Beheer. De vrijwilliger hoeft zich daarvoor niet aan te melden. Meer informatie hierover is te vinden op de website van Centraal Beheer. Daar vindt men ook een overzicht van de bedragen waarvoor men verzekerd is. Een eventueel in te vullen schadeformulier is te vinden op de website van de gemeente 's Hertogenbosch (zoek op 'vrijwilliger').

Nieuwsbrief

Alle vrijwilligers ontvangen enkele malen per jaar een digitale nieuwsbrief. Met deze nieuwsbrief wil het Taalgilde de vrijwilligers goed informeren over allerlei zaken die binnen de organisatie spelen en/of interessant zijn voor de vrijwilligers. Via de vrijwilligersnieuwsbrief worden ook nieuwe vrijwilligersvacatures gedeeld.

Onkostenvergoedingen

Het Taalgilde biedt geen onkostenvergoeding.

Klachtenregeling

Zie: https://taalgildedenbosch.nl/organisatie/klachtenprotocol

Agressie, intimidatie & ongewenste intimiteiten

Het Taalgilde vindt het belangrijk dat vrijwilligers beschermd worden tegen agressie, intimidatie, ongewenste intimiteiten en geweld. Wanneer een vrijwilliger hiermee in aanraking komt, is het belangrijk dit direct te melden bij de coördinator en/of ondersteuner. Samen zoekt men naar een oplossing en de contactpersoon zal de klacht samen met de vrijwilliger vastleggen. Deze meldingen worden ook gebruikt om meer inzicht te krijgen in wat er precies gebeurt binnen de organisatie, en voor het opstarten van preventieve acties.

Beëindigen vrijwilligerswerk

Bij het opzeggen van de overeenkomst door de vrijwilliger is het wenselijk dat het vrijwilligerswerk wordt overgedragen of afgerond. De overeenkomst kan ook worden opgezegd vanuit het Taalgilde, altijd met opgaaf van redenen. In alle gevallen is er contact tussen de vrijwilliger en het Taalgilde.

Waardering

Het Taalgilde vindt waardering belangrijk voor de inzet van de vrijwilligers. Een compliment of waardering uitspreken kan al een verschil uitmaken.

Jaarlijks laat het Taalgilde door middel van een activiteit voor alle taalvrijwilligers of door het aanbieden van een attentie haar waardering voor het werk van de vrijwilligers blijken. Het bestuur besluit in welke vorm de waardering tot uitdrukking komt. Los daarvan tonen ook ondersteuners aan de vrijwilligers die zij onder hun hoede hebben regelmatig hun waardering, bijvoorbeeld door een koffiemoment of een intervisiebijeenkomst te organiseren.

Bij ziekte - langer dan 4 weken - of overlijden van een vrijwilliger besluit het bestuur over een passend gebaar.

 

Voorbehoud en overige situaties

Het bestuur behoudt zich het recht voor om anders te handelen in voorkomende situaties. Dit doet het bestuur in zijn vergadering met meerderheid van stemmen. Bij staking van stemmen, stemt het bestuur de volgende vergadering opnieuw over de gelijke kwestie.

Kom jij ons team van taalcoaches versterken?

Taalgilde 's-Hertogenbosch

Bokkelaren 2a

5231 BH 's-Hertogenbosch

(073) 689 10 33

Kamer van Koophandel 41083322

Bank NL 79 RABO 00144550555

Volg ons op 

facebook logo png white facebook logo png white facebook icon png 32

voor ervaringen, nieuws en tips